Quality

המגזין שלנו

עמוד הבית > ברפורמות המתקרבות, סוכני הביטו...

ברפורמות המתקרבות, סוכני הביטוח חייבים למצוא ערך נוסף ללקוחותיהם – נדב טסלר סמנכ"ל מקצועי קוואליטי

ברפורמות המתקרבות, סוכני הביטוח חייבים למצוא ערך נוסף ללקוחותיהם – נדב טסלר סמנכ"ל מקצועי קוואליטי

בחודש נובמבר הקרוב ייכנס לתוקף טופס 161 החדש שהפיקה רשות המסים • מה לטופס סיום עבודה ולתפקידו של סוכן הביטוח והיכן זה פוגש אותנו במגרש המשחקים העתידי?

תומר סיים את עבודתו בארגון גדול אחרי 26 שנות עבודה. הוא סיים במסגרת הסדר פרישה מרצון וקיבל ממעסיקו מענק פרישה של 500,000 שקלים שהצטרף לכספים שהיו לו בקרן הפנסיה ובקופות הגמל. בפני תומר עמדו מספר אפשרויות:

  1. לנצל על המענק את הפטור על הפיצויים ואת יתרת הכספים לפרוס
  2. לקחת את המענק במס
  3. להפקיד את הכספים לרצף פיצויים

תומר לא לבד. מדי שנה אלפי עובדים בישראל פורשים ממקום עבודתם ומקבלים מענקי פרישה. אלה יכולים להיות עובדי מדינה שמקבלים מענק ימי מחלה או מענק שנים עודפות או שאלה יכולים להיות עובדי הייטק שמקבלים מענקים של עשרות אלפי שקלים בסיום עבודה. המשותף לכולם שעד עכשיו מישהו החליט עבורם כיצד להשתמש במענקי הפרישה.

בסיום עבודה מפיק המעסיק טופס 161, הודעת מעסיק על פרישה מעבודה. בטופס מפרט המעסיק את כספי הפיצויים ומענקי הפרישה שעומדים לרשות העובד. בעולם תקין היה המעסיק ממתין להנחיות העובד כיצד לממש את הכספים.

העובד היה מנחה את המעסיק ואת רשות המסים לגבי בחירותיו באמצעות טופס 161א.

אך בעולם שלנו המעסיק והעובד היו מתנהלים במקביל. במקרים רבים המעסיק היה משלם את מענקי הפרישה ישירות לחשבונו של העובד בתלוש השכר האחרון ושולח אותו להתמודד עם רשות המסים.

האם ביולי הקרוב כל זה עתיד להשתנות? אחרי תקופת המתנה ארוכה הפיקו ברשות המסים בשיתוף עם רשות שוק ההון טופס 161 חדש. תחת הטופס החדש הכניסה רשות המסים הן את טופס 161 של המעסיק, הטופס המפרט את כספי הפיצויים שעומדים לרשות העובד והן את טופס 161א, הבחירות שמבצע העובד ביחס לכספי הפיצויים.

כדי למנוע את ההתנהלות המקבילה של העובד ושל המעסיק, נבנה הטופס בצורה הבאה. ראשית ימלא המעסיק את כספי הפיצויים שעומדים לרשות העובד ולאחר מכן יודיע העובד על גבי אותו הטופס מה בחירותיו לגבי כל אחד מהרכיבים שעומדים לרשותו. איזה מהרכיבים יפנה לרצף קצבה, איזה מהרכיבים לרצף פיצויים ומה יבקש למשוך בפטור או במס.

דוגמה לעובד המבקש למשוך כספי פיצויים בפטור ואת היתרה לייעד לרצף קצבה כפי שהיא באה בחלק העובד בטופס 161 החדש:

את הכספים בשורה אחת העובד בחר להשאיר לרצף קצבה למטרת קבלת קצבה בעתיד ואת יתרת הכספים בשורות 2 עד 4 העובד בחר למשוך בפטור.

בדוגמה הזאת אין לעובד כספים חייבים.

מה לסוכני הביטוח ולטופס 161? האם הפכנו לחשבי שכר?

בחודשים האחרונים נדמה שכל סוכני הביטוח רודפים אחרי הדרכות בנושא טופס 161 החדש. סוכני ביטוח שלא הכירו כלל את הטופס הישן רוצים להבין מה מהות השינויים בטופס החדש. בעולם החדש, עולם שבו האוקיאנוס של הסוכן הופך לאדום מדם, נדרש הסוכן למצוא מרחבים חדשים, מקומות בהם הוא יוכל להתבדל מיתר הסוכנים בתחום ולתת ערך נוסף ללקוחותיו.

לכן אנו רואים בשנים האחרונות יותר ויותר סוכנים שיוצאים ללימודי המשך ולוקחים קורסים כמו תכנון פרישה או תעודת CFP.

המטרה של הקורסים אינה רק כדי לקבל תעודה כדי לתלות על הקיר, אלא כדי לקבל ידע נוסף שניתן לתת ללקוחותינו או במקרה של טופס 161 החדש, כיצד להוציא את המרב ממענקי הפרישה המשולמים בסיום עבודה.

האם הצורה המיטבית היא לקבל את כספי הפיצויים כקצבה חודשית או שאולי לבצע פריסת מס על כספים חייבים. סוכני ביטוח שיבינו את המשמעות של טיפול בפיצויים בסיום עבודה, ולא רק בפרישה, ירכשו לעצמם לקוחות לחיים, לקוחות שנדרשים לליווי של איש המקצוע כדי לשמר רצפי מעסיקים בסיום עבודה וניצול נכון שלהם בפרישה.

הסוכנים המצטרפים עכשיו להדרכות, צריכים לשאול את עצמם, האם בעקבות ההדרכה הפכתי למומחה בטיפול בכספי הפיצויים בסיום עבודה. האם אני בשל כדי לסייע ללקוח שלי לטפל בכספי הפיצויים או שאני בסך הכל איש טכני שיכל לסייע לחשבת השכר במקום העבודה במילוי הטופס.

בשורה התחתונה

טופס 161 שלפנינו הוא רק השלב הראשון בתכניות של רשות המסים ושל רשות שוק ההון. בשלב הבא הטופס יהפוך לממוכן, כאשר המעסיק יזין את נתוני העובד בממשק וזה יקבל קישור לצורך ביצוע הבחירות האישיות שלו. הבחירות של העובד יחזרו לקבלת אישור המעסיק ומשם ישודרו למשרדי רשות המסים ולגופים המוסדיים.

אנו סוכני הביטוח אנשי המקצוע היחידים שרואים את התמונה המלאה. גם את השפעת הפיצויים על ההווה וגם את השפעת הפיצויים על הפרישה, ולכן אנו צריכים להמשיך ולהיות אנשי המקצוע שמלווים את העובד בהחלטות שלו לגבי אופן מימוש כספי הפיצויים.

לכן לא משנה הפלטפורמה או לא משנה הטופס שבו תתקבל החלטה, אנחנו אלו שצריכים להיות שם לצדו של העובד.

הכותב הינו סמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים ומרצה באקדמיה לפיננסים BDO

ברפורמות המתקרבות, סוכני הביטוח חייבים למצוא ערך נוסף ללקוחותיהם – נדב טסלר סמנכ"ל מקצועי קוואליטי

    דברו איתנו!

    תודה על פנייתך, נחזור אליך בהקדם

    דברו איתנו!

      תודה על פנייתך, נחזור אליך בהקדם